Kikkererwten spread


Een tijd geleden kocht ik een overheerlijke kikkererwten spread in onze supermarkt, na een aantal weken lekker smullen kwam ik erachter dat ik waarschijnlijk  de enige was die het lekker vond want het was uit de rekken en het  assortiment gehaald.
Jammer, maar dit moet ook zelf te maken zijn en zo vond ik op  internet een aantal recepten die ik een eigen draai gegeven heb. Inspiratie vond ik o.a. hier.

Ingrediënten:

  • 1 blik kikkererwten
  • Sap van 1 citroen
  • 1 e.lp kerrie poeder
  • ½ th.lp paprika poeder
  • 2 eetlepels tahin ( of pindakaas* )
  • 2 e.lp pinda olie
  • ¼ bewerkte aubergine ( zie bereiding aubergine) *
  • Beetje water
  • 1 th.lp Italiaanse kruiden
  • ½ th.lp Kurkuma

Optioneel 1 e.lp soja yoghurt, of Griekse yoghurt. .

* = is een smaak kwestie, ik ben zelf geen fan van pindakaas, het heeft een voor mij te dominerende smaak.
**=  Variatie op/ ipv  Aubergine: Halve komkommer( zaadjes verwijderen), 1 paprika, 1 dikke tomaat.  Je kunt het ook naturel houden.


Zeef en spoel de kikkererwten onder de kraan goed af.

Doe dit samen met de aubergine in een blender, 

met de kruiden, sap,  olie en tahin. 

Laat alles goed blenden. Voeg evt een beetje water of de yoghurt toe om het geheel een beetje smeuïger te maken. Proef de smaak en voeg evt nog kruiden toe als je niet tevreden bent.
Doe in potjes en zet het weg in een koelkast. 

Het geheel is ongeveer 3 tot 5 ( zonder de yoghurt) dagen houdbaar.
Lekker op toast of brood maar ook al dip.




 Smakelijk en groeten van Janine