Raw Vegan kersen power snacks

Al eens gehoord van "raw vegan" eten? Ik eerst ook niet, maar werd door de verkoopster van "mijn" reformwinkel erop geattendeerd toen ik weer eens opzoek was naar gezonde voeding. Thuis ben ik gelijk op het web gaan kijken wat het is. En inmiddels moet ik eerlijk zeggen dat ik behoorlijk gecharmeerd ben van deze wijze van eten bereiden.
Wil je meer over “raw vegan” en de achtergrond ervan weten, kijk dan hier.
Voor mij ging met name de zoektocht weer naar het “zoete” gedeelte en de versnaperingen. Suikervrij en vetvrij. Inmiddels heb ik heel wat uitgeprobeerd. Deze keer ook geen aanpassingen van een recept, want ik ben nog niet geheel thuis in deze materie, maar een vertaling van dit Amerikaanse recept. Een power snack  vol met vruchten en noten. Heel gezond en makkelijk om te maken en … snel klaar.
Alleen een kanttekening, wil je dit ook uitproberen heb je wel het eea nodig aan ingrediënten en die zijn eerlijk gezegd niet altijd goedkoop. Dus begin met wat simpels waar je toch al het eea voor in huis hebt. En je hoeft echt niet alles bij een reformwinkel te kopen. Sommige supermarkten hebben ook een ruim assortiment aan “gezonde” ingrediënten. 

Kijk even op de site over raw voeding waar je op moet letten, alle ingredienten worden nl niet boven 50 graden C verhit en zijn zoals bijv het gedroogde fruit in droogovens gedroogd. 

Hier vind je nog veel meer recepten over Raw vegan food. 

Maar dit gezegd hebbende, deze power repen zijn echt super lekker.

Ik kan maar een ding zeggen……. Yammmmmmm!!! 

Ingrediënten: 
  • 150 gram  amandelen
  • 150  gram cashews noten
  • 45 gram gemalen kokos
  • 100 gram  gedroogde kersen
  • 50 gram rozijnen
  • 100 gram verse blauwe bessen ( in het recept stond moerbei, maar die kon ik niet vinden). 
  • 4 Et.lp  gedroogde goij bessen.  (  je mag ook cranberries nemen) 
  • 1/2 th.lp vanille ( boon) poeder
  • 5 dadels zonder pit
  • 4 th.lp water 


Bereiding:


Maal de noten fijn, je kunt er ook voor kiezen de gemalen versie te kopen.
Doe dit  in een foodprocessor of een andere keukenmachine en voeg  een voor een de andere ingrediënten toe behalve het water. Als alles goed vermengd is voeg je het water toe.
Je krijgt nu een compacte massa die je goed met je handen kunt kneden tot een goed geheel. Als alles goed aan elkaar plakt is het “deeg” klaar. 

Doe alles in verschillende lage vormen die makkelijk in de vriezer gestapeld kunnen worden.
Druk de massa goed en stevig aan, zo dat je echt een plat ( dus niet te dik) geheel krijgt.

Je kunt nu als extra toevoeging nog gesmolten chocolade erover sprenkelen.

Ik maakte een dip van 90 % puur chocola (voor bakken)  en heb dit even au ban marie laten smelten. Ik moet nog op jacht naar cacao boter en leren "sprenkelen"☺
Dek de schalen af of diepvries dozen dicht, en stapel ze in de vriezer. Laat alles nu ± 6 uur staan.  Dan kun je het aansnijden en nuttigen. Wat je over hebt kan gewoon weer terug in de vriezer. Zo heb je altijd een lekker stuk gezonde snack in voorraad.



Smakelijk!